Otwarto przebudowaną trasę S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Jak przekazał katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przebudowa tego odcinka DK1 została zakończona zgodnie z aneksem do umowy w połowie 2024 r. Wyjątkiem jest węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria, gdzie będą prowadzone dodatkowe prace. Na odcinku blisko 500 m obowiązuje jeszcze czasowa organizacja ruchu.
Przebudowany odcinek DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, położony w większości w granicach tego miasta, jest fragmentem tzw. wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Kierowcy podróżujący tranzytem w osi północ-południe omijają miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Natężenie ruchu w ostatnim pomiarze znacznie przekraczało tam 30 tys. pojazdów na dobę.
Wschodnia obwodnica GOP ma na większości przebiegu standard trasy ekspresowej, jednak między Podwarpiem, gdzie znajduje się węzeł dróg krajowych nr 86 (do Katowic i Tychów), nr 92 (w kierunku Częstochowy) i S1 (do lotniska Katowice i węzła z autostradą A1) a Dąbrową Górniczą była to dwujezdniowa droga ze skrzyżowaniami, przejściami dla pieszych oraz ograniczeniami prędkości. Nawierzchnia była zniszczona, dochodziło do wypadków.
Umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7 km DK1 podpisano we wrześniu 2020 r. Pierwotny termin realizacji przypadał na koniec 2023 r. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2021 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwoleń. Dla części robót wykonawca wystąpił 27 października 2021 r. o wydanie zamiennej tzw. decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).
Wykonawca przebudował dotąd odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości prawie 7 km z dostosowaniem nawierzchni do obciążenia 11,5 t na oś. Zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowania; powstał węzeł Ząbkowice, przebudowywany jest jeszcze węzeł Pogoria.
Wybudowano 13 obiektów inżynierskich: dwa mosty, cztery wiadukty, dwie kładki dla pieszych oraz siedem przejść dolnych dla zwierząt. Wykonano drogi dojazdowe o łącznej długości około 5,8 km oraz 4,6 km dróg łącznikowych. Przebudowano 2,3 km istniejących lokalnych dróg.
Wykonawcą rozbudowy „jedynki” między Podwarpiem a Dąbrową Górniczą jest Budimex; pierwotna umowa opiewała na 282,1 mln zł brutto. Całkowita wartość projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 312,9 mln zł, a dotacja z POIiŚ – 168,4 mln zł.
W styczniu 2024 r. podpisano aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Pogoria. Wyburzony zostanie istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce do końca tego roku powstanie nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1.
Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – szczególnie zapewnienia odpowiedniej widoczności na DW796. Wymusiło to podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania dojazdów do obiektu. Planowana jest też przebudowa oświetlenia i kanalizacji w rejonie obiektu.
W tym miejscu, do czasu zakończenia prac, ma działać tymczasowe owalne rondo wraz z łącznicami węzła komunikującymi ulice Armii Krajowej i św. Antoniego. Tam też jezdnie pozostają zwężone do jednego pasa w każdym z kierunków. Obowiązuje limit prędkości do 40 km/h.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka – Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: modernizacje istniejących odcinków DK1 i S1 od Podwarpia do Mysłowic; kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu.(PAP)
pato/ pad/
